Annelies-en-Jean-in-Afrika.reismee.nl

5-de week in Malawi "DE PROJECTEN"

Vijfde week 1 jan – 8 jan. Project Chitipi Orphanage ( project van Jean )

Inmiddels zijn de scholen voor de meeste kinderen weer begonnen. Dat betekent dat het in de ochtend rustig is op het project, en dat de meeste kinderen tussen 1 en 2 uur terugkomen van de verschillende scholen. Ze hebben hun netste kleren aan, en een rugzakje met boeken en schriften bij zich. Eerst kleden ze zich om, en dan gaan ze een grote bak sima verorberen, de standaardlunch hier. In de ochtend draai ik mee in het kleuterklasje van juf Eunice. Ik leer ze liedjes, lees voor uit Dribbel (vinden ze schitterend) en leer ze memory spelen. Maar het mooiste vinden ze nog de bellenblaas als ze buiten mogen spelen.

Karlijn is deze week nog een dag meegegaan naar Chitipi en de kinderen hangen om haar heen. We organiseren s ‘middags een bracelet sessie, het is weer knokken om de kraaltjes. Karlijn heeft nagellak en plakglittertjes bij zich: aan het eind van de middag loopt iedereen er versierd bij. Ook Tapiwa zit er glunderend tussen.

Het lijkt overigens wel zo te zijn dat hier de voorjaarsschoonmaak is gestart: alles wordt gesopt en geboend dat het een lieve lust is. Was blijkbaar weer eens nodig, het is alleen jammer dat door het grauwe en armoedige interieur je er zo weinig eer van hebt.

Vijfde week 1 jan – 8 jan. Project House of Joye ( project van Annelies )

Zuster Thea was enthousiast over het schminken van de kindjes, dus deze week weer de schminkdozen en kwastjes meegenomen. zodat we de gezichtjes van de kindjes weer konden versieren. Het blijft een hele klus om zo’n 40 kindergezichtjes te versieren, ook omdat ze allemaal tegelijkertijd geschminkt willen worden, en als we niet opletten gingen ze met onze schmink en kwastjes ervandoor. Het resultaat was weer een vrolijk en kleurrijk geheel van bloemetjes voor de meisjes en kleurige strepen voor de jongens.

Het project is een nieuwe bewoner rijker; een geit !!. Met veel tam - tam kwam de geit het terrein op, maar de kleuters waren doodsbang voor de geit. Ze renden ’t speelplaatsje op en zochten een veilig heenkomen, terwijl de geit niet losliep, maar stevig aan een touw vast zat. De Nederlandse kindjes gaan van kleins af aan met papa en mama naar de kinderboerderij, maar de kindjes van House of Joy niet, ze komen nauwelijks buiten het project. Dan is zo’n geit maar een eng beest.

Zuster Thea is heel enthousiast als we activiteiten organiseren voor de kindjes. Helaas kunnen we niet tegelijkertijd iets doen voor alle kindjes. Omdat we van een van de vrijwilligers tekenfilms konden downloaden op onze laptop, konden we de kindjes
de Lion King laten zien.
Met veel plezier hebben de kindjes en ook de huismoeders gekeken naar de Lion King. Helaas hebben we niet de middelen om de film op een groot scherm te laten zien, maar dat mocht de pret niet drukken.

Doingoood