Annelies-en-Jean-in-Afrika.reismee.nl

2 de week in Malawi “ HET DAGELIJKSE LEVEN “ ( door Annelies ) 12 – 16 dec

We beginnen al in een alledaags ritme te komen, waarbij we vroeg naar bed gaan, meestal rond 9.00 uur en rond half 6 weer uit de veren zijn. Vaak hebben we in de avond geen stroom, en als alle opgeladen lampjes leeg zijn, dan maakt het kaarslicht je ook slaperig, dan kruip je maar je bedje in.
Degene die hier al langer zijn, hebben in het weekend een vast patroon; luxe lunchen op zaterdag, en op zondag met de minibus naar het Crossroads Hotel. Daar kun je ( als je wilt ) zwemmen, relaxen en bij de Pizza Inn lekkere pizza eten.
Als je hier wilt zonnen, dan mag je, je blanke huidje wel erg goed beschermen. Volgens Janneke ( de coördinator van Doingoood in Malawi ), is de zon nu op z’n felst en verbrandt je nog in de schaduw. !!! Smeren met factor 50 is dus geen overbodige luxe.

In het weekend werden we midden in de nacht getrakteerd op een 2 uur durende tropische stortbui met hevig onweer. Bij een hele harde klap, viel de stroom uit. De regen klaterde behoorlijk op het golfplaten dak boven ons hoofd, waardoor iedereen een beetje brak wakker werd. Er valt elke dag wel regen en daar zijn ze hier in Malawi erg blij mee.
In de omgeving van het huis is niet veel te beleven, geen kroegje waar je een biertje kunt drinken of een winkeltje waar je kunt shoppen. Voor alles ben je afhankelijk van de minibus, de Tuk-Tuk of de taxi.
Wat ik wel zag, is dat er in de buurt van ons huis een kerkhof ligt. Een grafsteen kunnen veel mensen niet betalen of ze moeten er jaren voor sparen. Bijzonder om te zien is, dat het graf, als je geen grafsteen hebt, bestaat uit een berg zand, versierd met takjes en steentjes.

Op weg naar ‘ t project, heb ik alle tijd om de omgeving in me op te nemen. Ik kijk dan mijn ogen uit, wat een verschil met het degelijke Rosmalen. We gaan met de Tuk - Tuk en William is onze vaste chauffeur. Bijzonder is het om te zien hoeveel bedrijvigheid ik zie aan de kant van de weg. Voor veel mensen in Malawi is het niet makkelijk om aan voldoende inkomen te komen. Je hebt al een kraam of een bedrijfje als je een paar stenen stapelt met een plank erop, of een paar palen neerzet met een rieten dak. Ik zie mensen o.a. mango’s, bananen, tomaten verkopen of telefoonkaarten of fietsen repareren, meubels maken, auto’s repareren. Confronterend vind ik het om te zien, dat er bij de markt in de stad altijd een hele rij mannen naast elkaar staan met ieder een kledingstuk in hun handen die ze proberen te verkopen. Je zult daar maar een hele dag staan en dan misschien nog niets verkopen ook

In de buurt van mijn project rijden we door een hele arme buurt, met armoedige huisjes, die aan een weg liggen die je nauwelijks een weg kunt noemen. Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen hun schamel huisje drooghouden tijdens tropische regenbuien.
Voor de poort van ‘t project zitten vaak vrouwen te bedelen, en het is best moeilijk om mensen geen geld te geven. Nou is ’t zelfs zo in Malawi, dat het bij de wet verboden is om bedelaars geld te geven.

Deze week werd onze Tuk -Tuk chauffeur William aangehouden door de politie. Aangezien we het Chichewa nog niet machtig zijn, wisten we niet wat het probleem was. Achteraf begrepen we van William dat de agent overduidelijk smeergeld wilde, maar William had niet toegegeven, en even later mochten we ons ritje weer vervolgen.
Volgens William zijn er elk jaar rond de kerst talrijke politiecontroles die ervoor moeten zorgen dat het veiliger is op de weg.
We mogen officieel ook niet met z’n drieën in de Tuk-tuk zitten. Jean moest al een paar keer uitstappen en een stukje lopen, zodat hij na de controle weer bij ons in de Tuk-tuk kon instappen.

We merken dat we deze week wat meer last krijgen van ongedierte in het huis, met name kakkerlakken. Nou valt het mij tot nu toe met het ongedierte heel erg mee. De kakkerlakken zijn niet groot en zo lang ze niet in mijn bed zitten of over de tafel lopen, vind ik het niet erg.
Mocht je toch een kakkerlak tegen komen, dan ga je die te lijf met DOOM een insecticide die niet zo fijn is voor je luchtwegen.
En ook van de muggen heb ik ook niet veel last, tegen de avond goed inspuiten met DEET en ramen en deuren dichthouden.

Reacties

Reacties

Jan-Willem Bikker

Beste Annelies en Jean, indrukwekkend al jullie verhalen te lezen! Wat een bijzondere wereld en een bijzondere ervaring voor jullie. Dank je wel!

Aafke

Beste Annelies en Jeanne,

Ik zie dat jullie vorig jaar in december en januari in Malawi zijn geweest. Ik heb hetzelfde plan voor dit jaar. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met het regenseizoen.....hebben jullie erg veel last gehad van de regen (dagen achter elkaar) of was de regen beperkt tot een hevige bui in de namiddag of nacht?

Ik hoop dat jullie in de gelegenheid zijn om te antwoorden: aafkeeggels@hotmail.com

Groet, Aafke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood