Annelies-en-Jean-in-Afrika.reismee.nl

4-de week in Malawi "DAGELIJKS LEVEN IN MALAWI"

Vierde de week in Malawi “ HET DAGELIJKSE LEVEN “ 25 dec – 31 dec ( door Annelies )

Een jaar geleden hadden we niet gedacht dat we dit jaar kerst zouden vieren in Lilongwe Malawi. De Malawianen vieren ook kerst en doen ook kerstinkopen, dat hebben we geweten ook. Het was de vrijdag voor kerst een gekkenhuis in de supermarkt Chipiku, waar wij onze dagelijkse boodschappen doen. Eerst op zoek naar een karretje en toen lange rijen voor de kassa. Jean zag op een gegeven moment een rat rennen door de winkelpaden, zou die ook kerstinkopen zijn gaan doen ???.

Omdat we benieuwd zijn hoe de Malawianen kerstvieren, waren we 1 ste kerstdag op zoek gegaan naar een kerk. Vlakbij ons huis hoorden we mooie muziek en gezang en zijn daar naar toe gewandeld. Daar aangekomen bleek er een kerstdienst gehouden te worden in een grote tent. We durfden niet zomaar naar binnen te gaan, maar omdat we de muziek zo mooi vonden, zaten we op een muurtje te luisteren en te genieten. Al gauw wenkte een man naar ons dat we gerust binnen konden komen, hij zei dat iedereen welkom was, en dat was hartverwarmend. We waren wel de enige blanken, maar we werden snel opgenomen en meegenomen in de kerstviering. Er werd aan ons gevraagd ons voor te stellen aan de andere kerkgangers, en we werden naar voren geroepen om de bijbel in het Chichewa te ontvangen. Het was een bijzondere ervaring om zo’n dienst te mogen meemaken op een hele warme kerstdag in Malawi.

Het reizen met de gammele minibusjes blijft een bijzonder iets. Ik zag laatst een minibus rijden, met een passagier die een grote vis buiten het raampje van de bus hield. William onze Tuktuk driver, zei “o dat is normaal, dan blijft de vis koel”. En bij de centrale opstapplaats in de stad is het dagelijks een gekkenhuis. Als de bus nog niet vol zit en we moeten wachten tot die vertrekt, blijf ik mijn ogen uitkijken. De bijrijders maken ruzie wie bij wie in de bus gaat, schreeuwen door elkaar heen en ondertussen komen allerlei verkopers langs de raampjes van de bus hun waren verkopen. Voor mij is het in- en uitstappen niet altijd makkelijk i.v.m. mijn knieën, maar als ik terug ben in Nederland zal ik nog vaak aan de minibusjes terugdenken, misschien ga ik ze nog wel missen.

Oud en nieuw brengen we door in Cape Maclear aan lake Malawi. De reis van ongeveer 4 uur ernaar toe is een mooie tocht door heuvelachtig landschap. We slapen in een eenvoudig lodge die prachtig gelegen is aan het blauwe meer. Met gids “John Banana “ maken we een boottocht over het meer en lunchen op een rotsachtig eilandje. Een heerlijke lunch wordt vers voor ons klaargemaakt op een houtvuur. Een hagedis kan mijn lunch ook wel waarderen en geniet van de overgebleven rijstkorrels.

Reacties

Reacties

Jan Willem Bikker

Hoi Jean en Annelies, nogmaals dank voor jullie verhalen, ze raken me echt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood