Annelies-en-Jean-in-Afrika.reismee.nl

5-de week in Malawi "DAGELIJKS LEVEN IN MALAWI"

Vijfde de week in Malawi “ HET DAGELIJKSE LEVEN “ 1 jan – 8 jan. ( door Jean )

Alweer de vijfde week in Malawi: het begint allemaal al aardig te wennen. Het grootste probleem is nu nog dat mijn maag nog niet helemaal gewend is aan de Malawiaanse omstandigheden en virussen….. ik ben inmiddels al 2 dagen moeten thuisblijven door problemen met diarree. Nog even en dan ben ik verslaafd aan ORS. De mensen hier zijn heel bezorgd als we ziek zijn: ze willen ons meteen vervoeren naar het ziekenhuis, voor ons de ABC clinic in area 47, een van de betere ziekenhuizen.

In middels hebben we de omgeving van Lilongwe wat beter verkend door onze uitstapjes naar Kumbali Village en naar Cape Maclear. Het landschap is hier betoverend mooi, met heuvels en bergen en groen valleien (regenseizoen!). Het regent ook behoorlijk veel in dit seizoen, en we zien de mais omhoogschieten. Deze regen is heel belangrijk, bijna iedereen heeft nog een lapje grond waar tomaten of mais op wordt verbouwd. En dat gebeurt allemaal met handkracht, waarbij hele families in de weer zijn onder de brandende zon.

Afgelopen weekend zijn we een dag naar Senga Bay geweest aan het Lake Malawi. Een ritje van 2 uur, over goede wegen en door een schitterend landschap. Senga Bay is van een idyllische schoonheid, met stranden die je laten wegdromen bij je koele Kuche Kuche of je Carlsberg Green.
We komen zaterdagavond terug, en langs de weg wandelen de mensen en flaneren de verliefde paartjes, genietend van de avondkoelte en de verdiende rust. We zien onderweg wel 10 voetbalwedstrijden langs de weg op stoffige veldjes, blijkbaar hebben ze hier veel zaterdagavond-amateurs!

Doingoood